|
Een alledaags beeld, op een zeer warme junidag. Op compleet heldere en zonnige dagen presteert een digitaal toestel het best, een ideaal beeld om het vergelijk te starten. |
|
Ziehier wat de fotowinkel afdrukt op fotopapier. Op zich niet zo slecht, maar je moet er eens het tweede beeld (met de negatiefscanner) naast leggen. Vooral de harde tinten en de te donkere delen vallen op. Je moet eens de koppeling van de 5517 vergelijken op deze twee beelden. Alle prints van de professionele fotowinkel hebben dezelfde mankementen: te donkere schaduwen en te veel contrast. |
|
De negatiefscanner doet het in dat geval beter, maar een vergelijk met de winkel is niet helemaal eerlijk. In de winkel gebeurt heel het proces automatisch, terwijl dit bij de negatiefscanner allemaal handmatig gebeurt. Op vuil weg retoucheren na (wat soms veel werk is), heeft een ingescand negatief géén nabewerking nodig. |
|
Het originele digitale beeld. De donkerblauwe lucht van de analoge foto is plots 'verdwenen'. Luchten vormen bij digitale fotografie nogal eens voor problemen. Enkel als de lucht het beeld voor een groot deel beslaat, zal er een vrij goede tot perfecte kleurweergave van de lucht worden weergegeven, en dat alleen met goed weer. Op dit beeld is de lucht niet prominent aanwezig, en ondanks het goede weer, geeft het digitale toestel de lucht van geen kanten correct weer. |
|
Een van de klassieke handelingen bij het bewerken van digitale beelden is het cyaan verminderen. Er is bij de slordige 100 000 digitale beelden die ik de voorbije jaren bewerkte, geen enkel beeld geweest die een correcte cyaanweergave had. Van zodra er minder cyaan in de digitale foto zit, oogt de foto op slag veel beter. Op de lucht na, benaderd dit digitale beeld na bewerking vrij goed het analoge beeld. |
|
Deze foto is gemaakt op een regenachtige dag. Op het moment van opname was het droog, maar wel erg somber. |
|
De print van de winkel doet het vrij behoorlijk. Zoals bij de eerste foto te veel contrast en de donkere partijen zijn te donker... |
|
... wat op deze negatiefscan duidelijk te merken is: het gebouw weerspiegelt zich in het natte asfalt, en de glazen dakpartij weerspiegelt zich in een plas helemaal onderaan de foto. Deze details zijn op de print van de winkel niet te zien. |
|
Op sombere dagen zoals deze heeft digitale fotografie het al veel moeilijker. Vooral de lucht bevat veel te veel cyaan. Maar ook de rest van de foto is te grijs, en bevat te weinig contrast. |
|
Na het verwijderen van de cyaanzweem is de foto direct een stuk beter. Zoals te zien is, bevat de lucht nog steeds teveel cyaan. Het beste is de lucht los te knippen van de foto, en deze apart te behandelen. Als men dit doet, is het analoge beeld te evenaren. |
|
Dit beeld illustreert mooi het verschil bij avond- en nachtopnames. |
|
De analoge foto oogt 100 keer beter dan de digitale, vooral bij minder dure digitale camera's. Maar ook hier is de print van de winkel weer veel te 'hard'. |
|
De passage langs de negatiefscanner is duidelijk de beste. De natte tegels tegenover het wachthokje komen op deze versie het beste tot zijn recht. |
|
Digitaal is er nog heel veel werk aan de winkel. De foto is te rood, de lucht geeft totaal niet weer wat het was, details verdrinken in de donkere massa. |
|
Na bewerking is het digitale beeld al stukken aanvaardbaarder, maar het is nog lang niet wat het moet zijn. |